Living out of the box Thuis bij Tim Van Steenbergen

Category: Editie 88

Living out of the box
Thuis bij Tim Van Steenbergen
 
Laag per laag weghalen om de essentie en het achterliggende verhaal bloot te leggen. Het authentieke koesteren en bewaren. Altijd kiezen voor wat ambachtelijk, eerlijk en door mensenhanden is vervaardigd. ‘Onze’ Tim Van Steenbergen is internationaal bekend en geliefd voor zijn aanpak als ontwerper van tijdloos elegante mode, maar ook kostuums en sinds kort ook decors voor theater, opera, dansvoorstellingen en films. Met exact dezelfde signatuur heeft Tim zijn eigen appartement onder handen genomen, in samenwerking met Boa Interior: het authentieke van het seventiesappartement is aan de oppervlakte gebracht, onderstreept en doorgetrokken naar de moderne tijd, met artisanaal vakwerk, veel aandacht, geduld en liefde. Opdat het verhaal van ruimte, licht en zicht hier voortaan ongehinderd kan weerklinken. Luister en kijk gezellig mee.
 
Van doorzicht naar creativiteit
De woonst van Tim bevindt zich bovenop een statig appartementsgebouw, een hoog hoekpand uit de jaren 1890 in het hart van Antwerpen. In 1977 hebben de toenmalige eigenaars en uitbaters van de viswinkel op het gelijkvloers een constructie met twee extra verdiepingen laten bouwen boven de verschillende appartementen van het blok. Een soort huisje bovenop het blok, een woning voor de eigenaars, aan de binnenzijde volledig uitgewerkt met houten beplanking, heel donker van afwerking en onlogisch verdeeld met een tussenwand.
 
Tim was al een poos op zoek naar een appartement in de stad, toen hij op deze plek botste. Hij zag het zonlicht dat er van ’s ochtends tot ’s avonds laat binnenvalt, hij zag de spiltrap dynamiek geven aan de twee niveaus, hij zag de centrale gemetste haard waarrond de ruimte is opgebouwd en de vide tussen de verdiepingen… Kortom, hij voelde het potentieel. “Ik was op zoek naar een eigen plekje, maar niet naar zo’n lange, rechte buis met van die cleane witte muren. Wat ik hier zo leuk vond, was het authentieke, het verhaal dat aan de plek kleeft. Je moest er wél kunnen doorkijken, door de donkere verf, de overdadige beplanking en de overbodige scheidingswand tussen de keuken en de eetruimte van nu. Met een vriend ben ik hier beginnen af te breken en we ontdekten allerlei constructieve zaken die het waard zijn om te worden gezien. Ik nam contact op met Roman Willems van Boa Interior. Hij heeft zich ingezet om de troeven van dit appartement te optimaliseren.”
 
Weghalen, bewaren en toevoegen
De ramen in het schuine dak en de rechte wand zijn weggehaald en vernieuwd. Ook de tussenwand moest eraan geloven, waardoor de ruimtelijkheid enorm toenam en ook het licht vrij spel kreeg. Het voorste gedeelte van beide niveaus werd ingericht als cosy corner, met de zithoek beneden en de slaapkamer boven. Hier mocht de oorspronkelijke beplanking, met enkele nieuwe lagen vernis, blijven en kwamen stores aan de ramen. Het achterste gedeelte, met beneden de keuken en eethoek en boven de werkruimte, werd volledig gewit en voorzien van nieuw Boa-maatwerk. Beneden kwam een hagelwitte gietvloer, boven een crèmekleurig vast tapijt.
 
Tim: “Ik zei tegen Roman van Boa Interior dat ik alles wilde doen kloppen en in elkaar laten overlopen. Het moest voelen alsof ik in een hotel zat, waar ook alles juist is. Daartoe hebben we drie codes uitgezet, van kleuren en materialen, die overal terugkeren en een sterke eenheid brengen: het wit van muren, vloeren en plafonds, het houtwerk van de originele bekleding en de toevoegingen en zwart/antracietgrijs als natuurelement.” Deze drie-eenheid komt mooi tot zijn recht in de keuken, achter de spiltrap waarvan de houten treden gezandstraald en gevernist zijn en het metaal wit geschilderd. Centraal in de ruimte vervaardigde Boa Interior een compact en strak werkeiland in hout met een blad in blauwe hardsteen, dat doorloopt en zweeft, en zo de twee delen van de opengemaakte ruimte weer verenigt: de keuken en de eethoek. Het koken is ondergebracht in een compacte nis in de hoek met wit maatwerk. Tim: “Eerst was hier een scherpe hoek. Roman adviseerde om die recht te maken omwille van de ruimtewinst. Het kookvuur van Atag is heel gerieflijk, met grote gietijzeren branderpitten. Erboven bevindt zich een piepklein raampje, maar het brengt wel 360 graden zicht en licht binnen.” De zithoek is erg knus en zonovergoten, met een knap acrylschilderij van bevriend schilder Eddy De Vos. “Hij herberekent historische momenten om in pixels en zet die dan om met de hand. Hier zie je Maria Callas die Marilyn Monroe ontmoet op Kennedy’s verjaardag. Beide dames vertegenwoordigen twee werelden die volledig kloppen bij wat ik doe in mijn werk. Ook het zwart-wit past hier perfect.”
 
Van open naar intiem
De centrale schouw is gewit en de ruimte tussen de schouw en de buitenmuur is opengemaakt om er een gezellig leeshoekje in te richten. Hier is dan ook het beste perspectief in het appartement. De originele marmeren bladen aan de schouw mochten blijven, net zoals de (opgefriste) beplanking in de cosy zithoek. Het meubel in teak aan de wand is een ontwerp van Poul Cadovius voor Royal System, Deens design uit de sixties dat Tim bij een leverancier uit Essen vond. De verlichting op rails aan het plafond koos Tim omdat hij een galeriegevoel zocht. Hij vond ze bij Delta Light, de Belgische producent voor wie hij zelf de Metronome-lamp heeft ontworpen, en waarvan er ook eentje in zijn eetruimte hangt. De zetel en de Corbusier-stoeltjes in de gezellige zithoek zijn bekleed met stoffen die Tim heeft ontworpen voor het Belgische Aristide.
 
De spiltrap naar boven is als een kunstwerk op zich, geflankeerd door een postmodern werkje van Jan Burssens. De badkamer herhaalt de drie basis-codes van het interieur in een compact maar comfortabel kamertje. Wit, maatwerk in hout van Boa en gladde blauwsteen op de vloer en de breuksteen-variant aan de douchewand brengen ook hier eenheid. De voorkant van de bovenste verdieping is knus, heeft vast tapijt op de vloer en doet ietwat Japans aan, met een niveauverschil naar het slaapgedeelte. Achteraan, in het lichte deel van de verdieping, bevindt zich de werkplek van Tim, met een zee aan licht. Hier kijkt de jonge meester uit over zijn totale woning, boven én beneden, maar ook over heel Antwerpen, de parken, ‘den boerentoren’. De zon komt hier op aan zijn bureau en gaat onder met een spectaculair schouwspel van uitdovende kleuren aan de slaapkant. Leven met het licht, in de authentieke ruimte, boven op de stad, het moet heerlijk zijn.
 
Wonen // werken
Hij verdient het ook, werken op een rustgevende en inspirerende plek, want er staat bijzonder veel op stapel, altijd. Tim Van Steenbergen runt sinds dit jaar een zuiver artistiek bureau, en werkt niet meer als productiebureau: de verdeling en commercialisering van zijn collecties zijn opgenomen in een groter geheel, de FNG Group. Hij richt zich momenteel onder meer op de zomercollectie van 2016. Maar hij werkt ook mee aan een stuk van Erwin Mortier, ‘Passions Humaines’, in samenwerking met Toneelhuis, dat tijdens Mons Culturele Hoofdstad in april in première is gegaan. En hij buigt zich over de kostuums en decors die bij hem zijn besteld voor een opera in Lille, in samenwerking met het paleis van Versailles en het Louvre… Zowel voor het modewerk als voor de voorstellingen werkt hij op de oude, ambachtelijke manier en geheel op maat. “In het theater of de opera heb je een bestaand verhaal, een tekst of een stuk muziek, en dat is je kader. Daarbinnen moet je kijken wat de mogelijkheden zijn voor kostuums en decor. Dat doe je door laag per laag weg te halen, de constructieve elementen te ontdekken, ze te tonen én aan te passen aan deze tijd. Periodes mengen, dus. Net zoals we het hier, in mijn appartement hebben gedaan.” Voor zijn modecollecties zoekt Tim meer naar zijn eigen identiteit, zijn eigen verhaal, vanuit de vraag wat de mensen van hem verwachten. Hij streeft naar een nog meer tijdloze mode, waarbij “de klassiekers” gemengd worden met deze tijd. Tim: “We plannen zelfs om een deel van onze collectie ook Tijdloos te noemen, niet meer in solden te brengen en permanent aan te bieden. We gaan voor duurzaamheid, tijdloosheid en artisanaal vakwerk. In die context zullen de seizoenen stilaan ook verdwijnen uit de mode. We willen een tegenbeweging zijn tegen de platte commerce en iets blijvends bieden. Met ons karakter en ons verhaal streven naar slow fashion, die met liefde en heel veel aandacht is gemaakt.”

 
Met dank aan:
 
Tim Van Steenbergen
www.timvansteenbergen.com
 
Boa Interior  -  Roman Willems
www.boa-interior.be
 
 
 
 Foto’s : Hendrik Biegs