Modernisme, warmte en kunst in het interieur

Category: Editie 88

Modernisme, warmte en kunst in het interieur
 
De eenvoudige geometrische vormen, strakke lijnen, en glad afgewerkte vlakken, het tijdloos licht en donker en de sterke transparantie en ruimtelijkheid zetten dit hedendaagse ontwerp van architect Reginald Schellen in de traditie van het modernisme. Dé ideale basis zo blijkt, voor de subtiele vormgeving en inrichting van het interieur door de bewoonster, interieurarchitecte Veronique De Man van Summum Interiors. Als verdeler van Eggersmann keukens, designmeubilair (Casadesus, EmmeBi, Merititalia), dressings (EmmeBi) en binnenkort ook tuinmeubelen, houdt zij hier trouwens elk weekend openhuisdagen. Home Sweet Home laat je alvast in première binnenkijken. Ontdek een sober en puur vormgegeven woonwereld met de meerwaarde van warmte, leefcomfort en op de ruimtes afgestemde kunst.
 
Warme entree, werken, wonen
De warme touch die de huisstijl van Summum Interiors kenmerkt, springt van bij het binnenkomen in het oog. De exclusieve kwaliteit, de ambachtelijkheid, het maatwerk en de persoonlijkheid vind je er onmiddellijk terug. Ja, de architectuur is bijzonder puur en vrij van overbodige sier. Maar de ruimtelijkheid voelt allesbehalve koud of kil aan, omdat de interieurarchitectuur er een warme dimensie aan toevoegt. In de inkomhal gebruikt Veronique daar heel mooie en echte materialen voor. Natuursteentegels in Pietra dei medici van Hullebusch geven de vloer karakter, en de brede vestiairekast is bekleed met een houtfineer in ebben macassar, met afwisselend licht- en donkerbruine strepen. Dat houtmotief vinden we in divers maatwerk doorheen de woning, waardoor de natuurlijke warmte ook rust en samenhang brengt. De inkom is sterk symmetrisch, met links een doorgang naar de woonvertrekken en rechts de passage naar het kantoorgedeelte over twee verdiepingen. De zwevende trap tussen de twee niveaus met bureaus voor hem en voor haar is innovatief design van Genico uit Ruiselede. De treden zijn deels in Corian, deels in eiken en er wordt binnenkort nog een maatkast aangebouwd aan deze trap. Beide bureaus zijn verbonden door een vide die op de verdieping is afgeschermd met een balustrade in doorzichtig glas. Zowel de kantoorvleugel als de woonvertrekken van het gelijkvloers zijn af te schermen met een pivoterende deur in getint glas. Die tint brengt extra kleur en warmte in de ruimte en - praktischer bekeken - maakt dat niemand zich bezeert door tegen een gesloten deur in klaar glas aan te lopen.
 
Doorgetrokken detaillering
De inkomhal is meer open ruimte dan gang, met royaal glas aan één zijde en warme natuur aan de andere. Het verticaal gestreepte, brede houtvlak blijkt één brede kastenwand te zijn met fronten van de vestiairekast en een front/deur naar het gastentoilet. Daar zie je niks van, het is één zuiver vlak - in een ruimte die modernistisch pur sang is. De enige link naar kast of deur zie je pas van dichtbij, met name in de fraaie, tijdloos zwarte ijzeren deurkrukken van Dauby. Deze ambachtelijke kunstwerkjes zijn met gietijzer in zandmallen gegoten en met de hand afgewerkt. Het eeuwenoude ambachtelijke gieten zorgt voor instant karakter en uitstraling, en het patina wordt nog mooier met de jaren. Om dit zo te houden, moet je ze af en toe onderhouden met een beetje bijenwas. Veronique koos voor haar totale interieur deur- en raamkrukken en meubeltopjes uit een strakke en pure beslaglijn van Dauby die - niet toevallig - gebaseerd is op originele ontwerpen van eind jaren ’20, het tijdvak van het modernisme. De herhaling van deze keuze in de grepen en knoppen door heel de woning brengt harmonie en rust.
 
Doorzichten, glazen wanden, wooncomfort
Waar de inkomhal nog maar van één bijna volledig glazen wand genoot, is de open leefruimte aan beide zijden transparant gemaakt. De natuursteenvloer gaat er over in donker gekleurd eiken parket dat warm oogt en mooi aansluit bij de overige toetsen van zwart, zoals de Dauby-greepjes, het schrijnwerk, fineer en laminaat van donker hout De zithoek met haardwand is ruim maar toch gezellig en knus, de eetplaats is dubbelhoog dankzij de vide bij de trap, terwijl de keuken ietsjes intiemer achter de hoek schuilt, tegen de binnenmuur die de entree- en kantoorruimte afbakent. Al deze leefvertrekken zijn gericht naar de tuinzijde van de woning. De architectuur is overal maximaal beglaasd met behulp van Reynaers-profielen. Al dit aluminium schrijnwerk is door de nv Vossal uit Beerse volledig in eigen beheer opgemeten, geproduceerd en geplaatst. Het bedrijf werkt al bijna 40 jaar exclusief met profielen van Reynaers. Die ervaring is geen overbodige luxe bij architecturale uitdagingen zoals de ontwerpen van Schellen Architecten uit Bonheiden, waarbij de binnenruimte zich zo open mogelijk verhoudt met buiten.
 
De haardwand met tv en maatkasten combineert wit kastwerk met het donkere ebben macassar, maar dit keer in de laminaatuitvoering in plaats van fineerhout. “Laminaat is een stuk minder prijzig, maar veel vlotter te onderhouden”, legt Veronique uit. Ze informeert haar bezoekers graag over verschillende keuzemogelijkheden in het interieur en toont diverse toepassingen.
 
Kleur en kunst in huis
Een bijzonder mooie en comfortabele meubelcompositie met rijkelijke texturen staat uitnodigend voor de haardwand. De grote modulaire sofa is Spaanse topkwaliteit van CasaDesús, een bedrijf uit de regio van Barcelona dat design meubilair vervaardigd sinds 1973. Veronique De Man van Summum Interiors: “CasaDesús heeft een vergelijkbare kwaliteit als Minotti, is iets goedkoper en biedt ook tal van maatwerkmogelijkheden aan. Het verschil met de meer gekende meubelmerken is dat het bedrijfje al zijn activiteiten in eigen hand heeft. De kussens, de stoffering, het metalen onderstel enzovoort, alles komt uit Spanje.” Ook de beide fraaie éénzitters in een hemels zacht blauw zijn van CasaDesús en vallen bijzonder goed in de smaak
tijdens openhuisdagen. Het Spaanse merk wordt geïmporteerd door Welcome to Design uit Nijlen en wordt verdeeld door Summum Interiors naar zowel de particulieren als de professionelen.
 
Het meubilair staat tussen twee kunstwerken in,
die Veronique op basis van hun kleuren selecteerde uit het rijke oeuvre van Willy Van Eeckhout (°21/07/1943). Het grote formaat met triomferend donkergeel - de lievelingskleur van de kunstenaar - is “94-35” gedoopt en uitgevoerd met brede gestes in olieverf op doek. Veronique vond dit werk heel mooi passen bij de blauwe tint van de zetels. Aan de overzijde van de zithoek, boven een stalen tafeltje met massief eiken blad van Dôme Deco, hangt een zogenoemd palimpsest van Willy Van Eeckhout. Met die term benoemt de kunstenaar zijn uitgewerkte collages, waarin hij autobiografische documenten en stukken tekst verwerkt en overschildert. Dit exemplaar draagt de naam “Le Forgeron - 1” (2010) en bevat kopieën van het handschrift van de dichter Emile Verhaeren en fragmenten van de poëzie van Frank Boenders, die de auteur in zijn eigen handschrift integreerde in het werk. Doorheen heel de woning hangen er wel 8 werken van Willy Van Eeckhout. Samen geven deze stukken kleur en ritme aan een ander deel van het interieur én geven ze tegelijk een overzicht van Willy’s oeuvre van 1968 tot 2010.
 
De volumineuze ruimte met witte oppervlakken en grote openingen voor het daglicht maken een ideale basis om felle accenten tegen te plaatsen, een beetje zoals in een museum. We vervolgen de rondleiding richting keuken en passeren de trap. Die is wit, andermaal design van Genico, en oogt als een sculptuur aan de muur. Deze trap aan de vide boven de leefruimte is trede per trede chemisch verankerd in de muur met rechthoekige metalen platen van elk een centimeter dik, waar een ‘doos’ in Corian overheen wordt geschoven en gelijmd. Wie eraan zou twijfelen: deze treden zitten meer dan muurvast en bewegen geen millimeter. De vide van de verdieping erboven is nog indrukwekkender. De trap snijdt door de verdieping, waardoor die los in de lucht zweeft met twee volledig vrije zijden. Deze ingreep lijkt de wetten van de zwaartekracht te tarten… Maar voor we naar boven gaan, kijken we eerst in de keuken.
 
Onderhoudsvrije keukenpracht, functionele apparatuur
Het mooie parket van de leefruimte gaat over in een gemakkelijk te onderhouden vloer in keramische tegels met een grijzig aspect van beton. Dat sluit aan bij de keuken van Eggersmann, waarvan de frontjes met de hand zijn behandeld tot een betonlook werd verkregen. Het werkblad is maar liefst drie meter zestig lang en uit één naadloos stuk warmgewalst edelstaal van Stadler, ook verdeeld door Agenturen welcome to design,  met ingewerkte spoelbakken. De mgs-kraan vormt een mooie combinatie met het ‘silvertouch’ oppervlak in rvs dat reeds mooi egaal gekrast is door het walsen en bijkomende krassen zijn nadien dan ook niet echt zichtbaar maar vormen na verloop van tijd één mooi en levendig patine. Een kookplaat van Electrolux met vijf inductiekookzones en een uitgebreid ingewerkt functiescherm is in het werkblad geïntegreerd. Dit toestel heeft onder meer een ‘bridge’-functie, waarmee twee kookzones aaneen worden gekoppeld om te gebruiken als één grote kookzone. In het werkblad is ook de volledig op maat gemaakte downdraft dampkap EMB met recirculatie door koolstoffilter, een Duits product tevens ingevoerd door Agenturen welcome to design, quasi onzichtbaar ingewerkt. De kastenwand in de keukenmuur is ook uitgerust met een ruime ontbijthoek achter openklappende inschuifdeuren. Het eiken laminaat is ingekrast waardoor het lijkt op echt fineer, maar laminaat is gemakkelijker in het onderhoud en minder gevoelig voor kinderhanden. Verder is een keur aan Electrolux-toestellen ingebouwd in de keukenwand. Vooreerst een fluisterstille inbouwkoelkast, met een TouchControl lcd-scherm voor een elektronische temperatuur-regeling, luchtcirculatie voor een homogene temperatuur in heel de koeler en nog veel meer functies. Voorts zijn een contrasterende en glanzend zwarte inbouwkoffiezet, multifunctionele oven, stoomoven en magnetron gegroepeerd in de witte kastenwand. Al deze toestellen zijn afgewerkt met vingervlekvrije inox en uitgerust met tal van voorgeprogrammeerde functies voor bereidingen die in te stellen zijn via een overzichtelijke TouchControl-bediening. Met deze batterij aan comforttoestellen zijn zowel de familieleden als de bezoekers van de openhuisdagen in een handomdraai voorzien van hapjes en drankjes. De afwas verdwijnt nadien in een volledig geïntegreerde vaatwasser  met een laadcapaciteit van 15 couverts en een zeer geluidsarme werking.
 
Electrolux levert al 90 jaar apparaten aan toprestaurants en professionele wasserijen over de hele wereld. Dit is zelfs het enige merk wereldwijd dat een volledig aanbod heeft voor zowel professionele als particuliere keukens.
 
Ook hier zijn sprankelende kleurcomposities van Willy Van Eeckhout te zien. Het grote blauwe werk in olieverf op doek trekt de blik meteen aan met zijn dynamiek en nuances. Aan de wand ertegenover hangt het palimpsest “La Revolte-1” (2010), dat onder meer dichtregels van Emile Verhaeren en geschreven fragmenten van Frans Boenders integreert in een abstract geheel van kleur, vorm en fragment. 
 
Slapen en baden, warmte en kleur
We nemen de zwevende trap aan de vide van de leefruimte, waar een zithoek is ingericht. Links bevindt zich de master-unit, rechts drie kinderkamers met bijhorende sanitaire ruimten. Exclusieve meubels van Meritalia met felle kleuren en knopen staan aan de balustrade en zijn individueel te gebruiken of te combineren tot day bed, zitbank of hoekzetel. Willy Van Eeckhouts “Drapeau-II” uit 1968 in olieverf is een heel passende, uitbundige en geestdriftige kleuruitbarsting. Ze weerspiegelt de creativiteit van de sixties, en de jonge schilder die zich onttrekt aan het ouderlijk gezag. Abstract met een autobiografische lading dus, want voor Willy is “een schilderij de vlag van de kunstenaar”. De kleuraccenten, met vaak drie streepjes kleur naast elkaar, lijken ook op vlaggen. Aan de overzijde van de nachthal hangt dan weer een palimpsest aan de wand: “Compagnion” (2003) is gelijmd tegen een zwarte, rechthoekige achtergrond, waardoor de grillige vorm en onbeperkte vrijheid van het palimpsest mooi zichtbaar is. 
 
Op alle slaapkamers komen dezelfde strakke greepjes van Dauby terug, gegoten naar modernistisch model, een subtiel contrast tegen de achtergrond van witte vlakken. De warme basis van het parket verspreidt zich over heel de verdieping, ook door de open dressing, een prachtig stuk meubilair van EmmeBi Design in fineer. EmmeBi Design is een Italiaans bedrijf dat al ruim 40 jaar kwaliteitsmeubilair voor slaap- en leefruimtes maakt, uitsluitend in fineer en lakwerk. Dit merk wordt tevens geïmporteerd door Agenturen welcome to design. Deze dressing is afgewerkt met prachtige details in gestikt leder, en zeer functioneel en duurzaam vervaardigd. De master badkamer herhaalt de keramische vloertegels van de keuken en het laminaat van ebben macassar van de haardwand. Beide materialen zijn onderhoudsvriendelijke keuzes. De wand bij het vrijstaand bad is dan weer met een echte natuursteen van Hullebusch bekleed. Die heeft een prachtige structuur van eikenhout.
 
Veronique De Man en haar partner Michel Verbist hebben een knappe gezinswoning. Modernistisch van inslag, warm en hedendaags ingericht, met hier en daar een knipoog naar het verleden en een vleugje vintage. Ook wonen met kunst speelt een grote rol in dit huis, waar iedereen inspiratie kan vinden voor zijn of haar eigen interieur. We ronden af met de kunstenaar zelf, bekijken zijn swingende vitaliteit en zijn sprekende kleurgebruik dat - zo bewijst deze woning - zo veelzijdig is dat het overal wel een passende dimensie kan toevoegen.
 
Willy Van Eeckhout: 50 jaar wild
“Een geestdriftig geval”, zegt de kunstenaar zelf over zijn werk aan de vide. “Het dateert van 1968, toen ik blij was en vrij en onthecht van mijn ouders. Ik gebruikte olieverf in combinatie met offset-inkt die ik kreeg van een drukker. Het blauw geeft een diepte, de kleuraccenten vertonen vlaggen. Een schilderij is een vlag voor de kunstenaar.” Uit die losse accenten zijn later de jazz paintings van Willy gevolgd, vanaf de jaren ’70. Ze vertonen een staccato van losse kleuren, streepjes, noten muziek. Willy vertaalt de wilde jazzklanken in kleur en ritme. Je hoort ze als je kijkt. De jongste jaren schildert de kunstenaar ook vaak hommages aan  jazzmuzikanten, zoals de drummer Art Blakey van The Jazz Messengers of trompettist Lee Morgan.
 
Willy brak in 1965 met het figuratieve en koos bewust voor de abstractie, onder impuls van zijn opleiding in de plastische kunsten, zijn leraar Walter Vilain en de meester Wassily Kandinsky. Hij vindt dat abstract werk meer diepgang heeft, en toch schemert geregeld een figuratieve ‘herkenbaarheid’ door in zijn werk, ongewild en onbewust.
 
In zijn palimpsesten gebruikt en verwerkt Willy autobiografische documenten zoals postzegels, postkaartjes en sigarenbanden, verticaal gescheurde dagboekfragmenten, kladjes van verstuurde brieven, partituren uit de jaren ’50 van het orkest van zijn vader, doodsbrieven, etiketten van wijn- en bierflessen en flarden van oude gerechtelijke boeken die hij kreeg na een brand in het Mechelse Gerechtsgebouw. De stad waar hij ook zijn atelier onderbracht in een gerenoveerde kopergieterij aan het station. ‘Palimpsest’, oud-Grieks voor ‘opnieuw-bestreken’ wijst op het gebruik waarbij men vroeger het oorspronkelijke geschrift afkrabde van dure perkamenten, om ze opnieuw te kunnen beschrijven. Zo schikt, verschuift, (over)plakt en trekt hij soms ook weer los wat hij uit het leven haalt. Willy: “Deze werkwijze is speelser dan schilderen, maar ook heel boeiend. Wegens die autobiografische dimensie. En het wekt het kind terug in je op!” Hij werkte ook geregeld samen met bekende auteurs, zoals Willem M. Roggeman, Rob Goswin,  Guy van Hoof, Frans Boenders, aan palimpsesten. Willy Van Eeckhout wordt binnenkort 72 jaar. Zijn biografie bulkt uit met tentoonstellingen en vernissages uit het verleden, maar ook vandaag is hij nog heel vitaal en eigenzinnig, maar altijd charmant en zeer genereus in zijn kleurrijk vertellen. Dat hij nog lang en veel mag spreken met zijn werk. Op zaterdag en zondagnamiddag of na afspraak op weekdagen, kan je deze woning vrij komen bezichtigen en zo een blik werpen op een schitterende totaal-interieur dat Summum Interiors ook u kan bieden.
 
 
Summum Interiors bvba
www.summum-interiors.com
 
 
 
Met de medewerking van:
 
 
Schellen Architecten bvba
www.schellen.be
 
Genico
www.genico.be
 
welcome to design
www.welcometodesign.be
 
Eggersmann België
www.eggersmann.com
 
Electrolux
www.electrolux.be
 
Willy Van Eeckhout
Schilderijen en palimpsesten
http://users.telenet.be/willyvaneeckhout
 
Dauby
www.dauby.be
 
Vossal nv
www.vossal.be

foto’s : Hendrik Biegs