Gelijkvloerse landschapswoning met volume en karakter

Category: Editie 91

Voor het eerste ontwerp gewonnen
Een huis volledig ontworpen voor het eigen comfort. Het is een droom van velen, die de eigenaars van dit huis in de Antwerpse Kempen in realiteit hebben omgezet. Een volledig gelijkvloerse woning, eigentijds maar geschikt voor later, zonder logeerkamer maar met infraroodsauna, zonder overbodige elementen, maar met alles wat de eigenaars wilden om zich er helemaal thuis te voelen. Om hun project te helpen realiseren, hebben ze een beroep gedaan op architectenbureau Jan Aerts uit Westerlo. Als interieurarchitecte was de bouwvrouw zelf nauw betrokken bij de verschillende stadia van het ontwerp en de invulling van de woning.
De vrouw des huizes: “We hebben een en ander opgezocht en de stijl van architectenbureau Jan Aerts beviel ons meteen. We wilden in de eerste plaats een moderne woning, met voldoende ademruimte en openheid. Het bureau van Jan Aerts leek ons dat te kunnen bieden en dat bleek ook effectief zo te zijn. De creativiteit van de architect sloot goed aan bij wat we zelf wilden. We hebben allerlei plannen getekend, gedraaid en gekeerd, maar uiteindelijk kwamen we opnieuw uit bij het allereerste ontwerp van de architect, met de zeventien raampjes vooraan. Daar waren we meteen voor gewonnen.”
 
Die zeventien smalle ramen zijn bepalend voor de look en het karakter van de woning, net als de brute, donkere steen (Hectic Gesmoord), de zinken dakbedekking en de verspringende dakhoogtes. Sofie Cuyvers en Annelies Liekens van architectenbureau Jan Aerts geven een woordje uitleg.
“De woning ligt in agrarisch gebied en daar hebben we ons grotendeels door laten leiden. Het doel was een moderne woning te bouwen in harmonie met het landschap. Door te kiezen voor lage, gelijkvloerse volumes dringt de woning zich niet in de hoogte op aan de omgeving. De twee lange stukken van de woning volgen de horizontale lijnen van het landschap. Tussen die twee balken, die verbonden zijn door de woonkamer, ligt de patio, met volop ochtend- en middagzon. Die binnentuin trekt enerzijds de natuur naar binnen in de woning en vormt anderzijds de overgang tussen de woning en het landschap. In een groene omgeving komt de donkere baksteen ook mooi tot zijn recht.”
 
Het beste kunnen kiezen
De donkere baksteen is geleverd door De Roover & Zn uit Booischot, een familiebedrijf gespecialiseerd in tegels en bouwmaterialen, dat met  Nico en Kenneth Van Beers de derde generatie ingaat. Nico Van Beers: “Mijn grootouders hebben de zaak opgericht en ik ben er trots op dat wij de fakkel kunnen overnemen, mét de service en sfeer die eigen is aan een familiezaak.”
De Roover & Zn heeft niet als voornaamste ambitie een prijsbreker te zijn. Hun aanpak doet veeleer denken aan die van een boetiek: persoonlijk, intiem en met als eerste uitgangspunt de wens van de klant. Dat blijkt ook uit de toonzaal van De Roover, waar de zorgvuldig uitgekozen selectie aan merktegels een bijna tastbaar contrast vormt met de overweldigende overvloed bij de meeste tegelgiganten.
Kenneth Van Beers: “We zijn niet afhankelijk van een merk of een type tegel, waardoor we de klant een zeer gevarieerd aanbod kunnen voorleggen. Tegelijk zijn we gebonden aan de ruimte van de toonzaal, zodat we uit dat ruime aanbod een keuze moeten maken. Dat doen we consequent en weloverwogen. Zo kunnen we producten aanbieden volgens ieders smaak en budget, maar altijd producten waar
we achter staan. Door de jarenlange nauwe samenwerking met uiteenlopende leveranciers zijn we ook op de hoogte van de ontwikkelingen op de markt en altijd up to date. We kunnen kiezen voor de beste merken en de hoogste kwaliteit.”
 
Spelen met volumes op één verdieping
Om te vermijden dat het ontwerp het effect zou krijgen van een vormeloos blok, heeft architect Jan Aerts gekozen voor verschillende dakhoogtes. Zo is het centrale woongedeelte hoger dan de rest van het huis en het slaapgedeelte hoger dan de keuken en eetruimte. Het kantoorgedeelte is het laagste. Op het dak van het slaapgedeelte is gekozen voor een L-vormige zinken overlapping, voor extra dynamiek. Het resultaat is een landschapswoning die tegelijk opgaat in de natuur én blijk geeft van leven, eigenheid en karakter. Zowel binnen als buiten wordt gespeeld met volumes.
 
De smalle raampjes in de voorgevel keren terug in het middengedeelte aan de patio en hebben verschillende functies.
 
Architectenbureau Jan Aerts: “Privacy en uitzicht waren belangrijke thema’s in het ontwerp en daarin spelen de ramen natuurlijk een vooraanstaande rol. Aan de voorkant hebben we met de geperforeerde wand de privacy gegarandeerd zonder het uitzicht in het gedrang te brengen. Bovendien creëert de wand een speels element dat ervoor zorgt dat de gevel niet eentonig wordt. Aan de achterkant van het huis hebben we gekozen voor een maximaal uitzicht, waarbij de warme avondzon ten volle wordt benut.”
 
Wie het huis binnenkomt, wordt meteen getroffen door het ruimtegevoel. De woning heeft de uitstraling van een loft, maar ademt tegelijk gemoedelijke warmte. Dat is te danken aan een aantal zeer bewuste keuzes van de eigenaars.
De vrouw des huizes: “De woonkamer heeft een hoger plafond dan de rest van het huis en is ook qua oppervlakte nogal ruim, met 50 m2. De betonnen bekisting zorgt daarbij nog eens voor een industriële look. Toch lijkt de ruimte minder groot dan ze is en hangt er een warme sfeer. Daar hebben we heel specifiek voor gekozen, onder andere door de gevelsteen aan de binnenkant te kaleien. Dat geeft niet alleen dat speciale effect, ook akoestisch maakt het een verschil doordat de ruimte niet hol klinkt.”
 
Precisiewerk van naaldje tot draadje
Het spel met licht en ramen in de woning wordt stijlvol geaccentueerd door de op maat gemaakte gordijnen, het werk van altex studio (tot voor kort altex interieur) uit Ramsel. Al meer dan 50 jaar lang biedt deze familiezaak een unieke service als het op stoffen aankomt.
 
Conny Van den Bergh van altex studio: “De ruwe stof voor de overgordijnen is in de eetruimte en woonkamer dezelfde. Alleen is voor de eetruimte gekozen voor een grijze basis, terwijl de hoge gordijnen in de woonkamer oranje zijn, passend bij de relaxzetels. De gordijnrails zijn bewust sober gehouden. In dit project wist de vrouw des huizes, als interieurarchitecte, al zeer goed wat ze wilde. Maar sowieso komen we bij elke klant thuis en nemen we de tijd om het best mogelijke advies te geven.”
Die persoonlijke aanpak is een van de sterktes van altex studio. Toen de vader van Conny en Ida Van den Bergh in 1963 met zijn winkel begon, was dat als kleermaker. Intussen is het bedrijf uitgegroeid tot een bloeiende zaak die zich specialiseert in alles wat met stoffen te maken heeft. Je kunt er niet alleen terecht voor bekleding en interieur, maar ook voor tijdloze mode voor haar. In de vernieuwde inspirerende setting zijn ook accessoires gehuisvest, zorgvuldig geselecteerd door de zussen op originaliteit. Passie voor stoffen stopt immers niet bij één product.
CVDB: “Die passie is de kern van wat ons drijft. Onze klanten krijgen een product dat tot in de puntjes is afgewerkt (eigen atelier) en geplaatst. Het eindresultaat moet een uniek interieur zijn waarin de klant zich helemaal herkent en thuisvoelt.altex studio is ook lid van Tende®, een groepering van 13 zelfstandige interieurzaken, gespecialiseerd in gordijnen en binnenzonwering.
 
Tot in de puntjes afgewerkt
Al het schrijnwerk in de woning is van de hand van Jos Heylen uit Hulshout. Dankzij zijn jarenlange ervaring is er intussen nog weinig wat Jos Heylen niet afweet van maatwerk of interieur. Toch bood dit project een bijzondere uitdaging. Jos Heylen: “De grootste uitdaging was de bureauruimte. De wandkast daar is meteen ook de scheiding met de ruimte ernaast (een tussenruimte met zeteltjes). Aan beide kanten moest voldoende kastruimte worden voorzien, met als bijkomend element dat het verluchtingssysteem voor de kamers in de kast moest worden ingewerkt, met een roostertje bovenaan. We hebben de kastruimte dus maximaal moeten benutten.  Het ventilatiesysteem zit er discreet weggeborgen en er is voldoende plaats voor alle spullen, zoals het kopieerapparaat en al  het papierwerk.”
 
Het materiaal voor de meeste kasten is Resopal, door de geribbelde structuur makkelijk in onderhoud. In de keuken en de badkamer wordt het materiaal gecombineerd met wit hoogglans Parapan, vol acrylaat.  Dat materiaal heeft als grootste voordeel dat het hygiënisch is en onderhoudsvriendelijk. Het krast niet makkelijk en eventuele krassen krassen kunnen worden weggepolierd.
 
In de keuken staan storende apparaten keurig weggeborgen achter inschuifdeuren, alweer met ingebouwd verluchtingssysteem. Wat verderop doet een gelakte wandkast zonder pootjes dienst als decoratiekast. Alles is het werk van Jos Heylen, die ons een woordje extra uitleg geeft: “Het haardmeubel heeft een brandvrije omkasting en ook in de wand achter de haard zitten kasten verborgen, met daarin het tv-systeem, de kabels en een aantal toestellen. Het bureaumeubel kan in twee onafhankelijke delen uit elkaar worden gehaald, zodat de twee stukken afzonderlijk kunnen worden gebruikt.” Voor wie de kasten en het schrijnwerk in deze woning bekijkt, is het geen wonder dat Jos Heylen in 2015 alweer de Schrijnwerk Awards heeft binnengerijfd. Daar kan de bouwvrouw het absoluut mee eens zijn.
 
Voor wie van koken houdt
De toestellen in de keuken zijn van Atag, een van oorsprong Nederlands merk dat intussen internationaal naam en faam heeft gemaakt. Met een slogan als ‘We love to cook’ is het niet ver zoeken naar de drijfveer van het bedrijf. Marc Wynant, directeur van Atag België: “Design is voor ons belangrijk, maar minstens op gelijke hoogte staat gebruiksgemak.Wij ontwerpen onze toestellen met het oog op mensen die graag of veel koken, Het zijn immers die mensen die merken waar Atag het verschil maakt: dat extra gebruiksgemak, dat bijkomende comfort.” Dat extraatje kan schuilen in uiteenlopende dingen. De Iris Slide Control, bijvoorbeeld, waardoor je ook met natte handen een inductieplaat kunt bedienen. Of de oven met inrijmechanisme, waardoor je bakplaat halverwege niet naar voren kantelt. Marc Wynant: “Natuurlijk zijn we ook bezig met energielabels en streven we ook daar naar het beste. Maar we vertrekken van de noden van de gebruiker en pas dan wordt er bekeken hoe we dat zo energiezuinig mogelijk kunnen realiseren.” Het blijken geen holle woorden te zijn: aan de display voor de reeks Magna-ovens van Atag is twee jaar gewerkt, met een ‘commissie van gebruikers’. Een team van honderd ‘proefpersonen’ die aangaven hoe zij intuïtief zouden willen dat een oven werkt. Atag, met zijn product competence center in Nederland, nam voor de nieuwe Matrix ovenlijn overigens de productontwikkeling opnieuw in eigen handen. Marc Wynant: “Zo kunnen we maximaal inspelen op de noden van onze klanten in de Benelux.”
 
Geslaagde samenwerking, gedroomd resultaat
Niets in de woning is aan het toeval overgelaten. Ook niet de lichtschakelaars, geleverd door BTicino, onderdeel van de Legrand Group. Dat oog voor afwerking en detail past volledig in de filosofie van de eigenaars en de architect. Architectenbureau Jan Aerts: “Aan alles is zorgvuldig aandacht besteed om het plaatje te doen kloppen. De bekleding in zink, bijvoorbeeld, was precisiewerk. Elke strook is zorgvuldig uitgetekend om de naden mooi te laten uitkomen met de hoeken en de baksteen.” De vrouw des huizes: “Van zonnepanelen was ik ook geen voorstander, in die zin dat ik ze niet zichtbaar wilde. Ook dat is door de architect perfect elegant opgelost. De panelen zijn er en dekken de warmtepomp, maar je moet je best doen om ze te kunnen zien.”
 
De unieke architectuur van het huis en de uitgekiende inkleding resulteren in een woning die tot de verbeelding spreekt en in de kleren kruipt. ‘Een streling voor het oog‘ is hier de gepaste  uitdrukking.

Met dank aan:
www.janaerts.be
www.deroover.be
www.gedimatderoover.be
www.altex-studio.be
www.josheylen.be
www.atag.be
www.bticino.be

Fotografie:
www.hendrikbiegs.be