Spelen met contrasten op maat van het gezin

Category: Editie 92

Op de rand tussen de hoofdstad en de velden van de groene rand, op de laatste uitlopers van de heuvelruggen voor ons Vlaams “plat pays” begint, treffen we een realisatie van architect Peter Van Impe. De gezinswoning staat op een perceel op een steenweg in de randgemeente Wemmel, die aan de ene kant recht Brussel inloopt, en aan de andere naar de velden en dorpen trekt. De architect en de opdrachtgevers staan ons te woord.
 
Landelijk uitzicht met link naar Brussel
“Tijdens één van onze fietstochten zagen we een bord dat ze percelen bouwgrond verkochten. Wij zaten met drie kinderen in een appartement, en waren al aan het kijken om te kopen. Bouwen wilden we aanvankelijk niet, we dachten eerder een oud herenhuis te verbouwen”. Van de vier percelen was datgene dat het gezin uiteindelijk kocht met haar 26 are het grootste. En er was nog een bijzondere reden die hen ertoe bewoog om voor dit stuk te kiezen: de grond ligt op een heuvel, voor uitgestrekte velden achteraan. Vooraan heb je door het hoogteverschil echter zicht op het atomium en, op een klare dag, op de skyline van Brussel.
 
Twee woonvolumes, twee functies
Tussen het straatniveau en de achterliggende tuin en velden zitten ettelijke meters hoogteverschil, waardoor je het huis aan de straatkant eigenlijk ondergronds betreedt. Een eerste contrast, dat zou aanleiden tot een spel aan contrasten als rode draad door heel de woonst, opgebouwd in twee volumes.In het huis zijn duidelijk ruimtes voor de kinderen, en die voor de ouders voorzien. Vanuit elk volume heb je echter steeds doorkijk in het andere, zodat beide in verbinding blijven.
 
“Het huis is opgedeeld in twee fysieke en ruimtelijke volumes volgens de functies”, licht de architect toe. “Door de asverschuiving in beide volumes heb je vanuit het voorste blok perspectief in het achterste, en omgekeerd”.
 
Het licht lonkt
Aan de basis van het project ligt een baksteenvolume gekoppeld aan glasplaat dat fungeert als lichtzuil en de volumes met elkaar verbindt. Donkere raamkaders aan de buitengevel verstoren de harmonie van de sombere Amsterdam Impression gevelsteen van De Sager niet. De gevelstenen hebben een ruwe textuur en een glimmende eigenschap, waardoor het uitzicht en zelfs de kleur van de stenen veranderen naargelang de lichtinval. “We wilden strak, maar niet eentonig”, vertelt het gezin. “afhankelijk van hoe de zon erop schijnt krijg je grijze, rode, paarse aspecten en wordt het speels”.
 
Het buitenschrijnwerk van de woning, werd  ontworpen, geproduceerd en geplaatst door ALU2+ te Sint-Truiden. ALU2+ werd vanaf de ontwerpfase betrokken en is gespecialiseerd in complex aluminium buitenschrijnwerk. Als erkend SAPA vakman, SAPA is de marktleider in Europa van aluminium profielsystemen, beschikt ALU2+ over de knowhow en ervaring om een perfect eindresultaat te garanderen. De ramen in dit project werden op verschillende posities in de gevels geplaatst. De grote partijen aan de voor en zijgevels kragen uit,  terwijl deze aan de achtergevel terug liggend in de stalen kaders werden geplaatst met een  glazen borstwering. De inkom was te breed voor een standaard deur en werd daarom uitgevoerd als pivoterende deur. De geplaatste ramen, deuren en  schuiframen zijn uitgevoerd in super isolerende profielen en voorzien van zonwerende hoogwaardig isolerende beglazing. In de verschillende ruimtes is er weinig te horen van de drukke weg. Het buitenschrijnwerk garandeert stilte en zorgt tegelijk voor een uitzonderlijke isolatie en dus een fikse besparing op de energiefactuur. De sectionaal poort en de aanpalende vaste wanden werd voorzien van aluminium lamellen waardoor de gevel een uniform breed uitzicht krijgt. In contrast met de ruime, lichte inkomhal werd de ruimte achter de deur bewust laag en vrij donker gehouden, achteraan zitten namelijk de functionele ruimtes. De bezoekers worden hierdoor uitgenodigd om naar het licht op het verdiep te lopen. Wanneer je bovenkomt is het eerste dat opvalt de grote  glaspartij aan de straatkant. In deze grote, witte open ruimte is enerzijds de keuken, en anderzijds een speelruimte voor de kinderen die naar hartelust naar buiten kunnen kijken. “De voorkant van de woning ligt aan een drukke straat, maar toch kozen we bewust om geen blinde gevel, gordijnen of folie te plaatsen om enerzijds interactie te houden met wie aankomt en anderzijds verbinding te houden met de straat. Dat is bijzonder prettig voor de kinderen, die maar al te graag naar buiten kijken. Er is inkijk zonder verlies van privacy”. Naast de open keuken met berging en kleine technische ruimte en speelruimte, is ook een stuk berging voorzien zodat het speelgoed netjes kan weggestopt worden, en een kindertoilet. Naargelang het gezin evolueert en de kinderen ouder worden, kan de voorste ruimte dienst gaan doen als eetkamer en het salon bijgevolg vergroot worden.
 
Een grote hulp bij het realiseren van de sfeer binnen kwam van Grietens Concept Interieurarchitectuur. De interieurspecialisten uit het Leuvense realiseerden de keuken, het aparte meubel in het salon waar televisie en haard weggewerkt zitten, en later ook de dressing in de vertrekken van de ouders. “De architect had de sfeer bepaald, waarin wit de basis was, en daar hebben wij onze realisaties op aangesloten”, vertelt men bij Grietens Concept Interieurarchitectuur. “We keken ook met de klant welke materialen zij wensten, want met drie kinderen in huis moest dat uiteraard sterk zijn. Verder keken we wat het mooiste zou passen in functie van de ruimtes. De kleurentoetsen die de bewoners hier en daar aanbrachten vullen mooi de witte en zwarte basis van onze realisaties aan”. De keuken is ontworpen als één blok, met een onzichtbare berging achteraan waar je aan kan via een ingewerkte deur. Zo is deze praktisch kortbij, maar verstoort hij het effect niet.  Het keukeneiland werd verlengd met een aangebouwde, zwevende tafel waar je met veel kan aanzitten. Voor het materiaal werd vooral gekeken naar gebruiks- en onderhoudsgemak: ook hier speelde Corian een grote rol. Ook het haardmeubel zweeft als het ware vrij in de leefruimte. Het bevat de televisie, die via omhoog schuivende panelen kan weggeborgen worden, en een haard. Achter dit blok zit het verborgen, maar toch open bureau. Net zoals voor de keuken werd een zwevend tablet waar je makkelijk kan aanzitten
ontworpen.
 
Aparte volumes voor kinderen en ouders
Via een helderwitte open trap in Corian kom je in de leeshoek/tv-ruimte van de kinderen. Het eindpunt van de leeshoek is opnieuw een groot raam naar het veld, waardoor het uitzicht optimaal benut wordt. Achterin zitten de ruimtes voor de kinderen, met de leeshoek, een badkamer en de drie kamers, terwijl het voorste volume voor de ouders is. “Die leeshoek is een belangrijke ruimte. Er is dat prachtig uitzicht op de tuin, een ideale cocon waar de kinderen ’s avonds nog even tv mogen kijken. Zij hebben daar hun eigen badkamer, waar op termijn nog een douchekamer achter komt zodat de meisjes en onze jongen hun privacy hebben”. Leuk detail in de badkamer: een ingewerkte schacht die de vuile was meteen afvoert en waar de kinderen maar al te graag hun vuile kleren in werpen. Een ludieke manier om te voorkomen dat die rondslingeren. Vanuit de leeshoek stappen we de gang met kinderkamers binnen, in het achterste volume. Aan de wand, bekleed met magnetisch behangpapier, vrolijken fotocollages de gang op. Alle kinderen hebben een groot raam met balkon vanwaar ze kunnen genieten van de tuin. In de drie kamers werden meubels en spullen tot het minimum gehouden, zodat ook hier het lichte behouden bleef. Per kamer werd een specifieke kleurtoets toegevoegd.
 
Zicht op veld en stad
In de vertrekken van de ouders, met dressing, slaapkamer,
badkamer en toilet, werd aan de functie van elke ruimte gedacht. In de slaapkamer is bijvoorbeeld enkel een daklicht voorzien. Daarnaast treffen we een grote hobbyruimte, de whiskybar, met een onbetaalbaar uitzicht op een stuk dorps landschap, het atomium en de skyline van Brussel. Onderaan aanschouwen de bewoners het dynamische aspect van de steenweg met de continuë beweging. De badkamer is ruim, licht en sober. Hüppe Belgium leverde de douche van de serie Studio Berlin Pure. De reeks Studio bestaat in Parijs Elegance (afgerond) of Berlin Pure (uitgepuurd). Studio is beschikbaar met of zonder muurprofiel, waar de glaswand direct tegen de tegels komt. Patrick Defour vertelt wat er in de woonst geplaatst is: “Het is belangrijk te weten dat Studio altijd op maat gemaakt wordt. Het opmeten door onze gespecialiseerde vakmannen hoort bij de service. De glaswand zonder profiel die geplaatst werd voor dit project is  extreem transparant en robuust door de 8mm glasdikte en een anti-plaque behandeling. Het leuke aan de Studio-reeks is dat je bijna in het oneindige kan personaliseren: meerdere profiel- en scharnierkleuren, glaskleuren, standaard of gepersonaliseerd zandstralen... sedert dit jaar kan je de wand ook in spiegelglas verkrijgen”. De Easystep douchebak is een samenstelling van natuurlijke materialen (o.a. kwartszand en steenmeel) en is ultraplat, zeer slijtvast en voelt aangenaam aan. De bijzonderheid van de douchebak is de geluidsabsorptie: geen onaangename weerkaatsingen die vanuit de aanpalende ruimtes kunnen gehoord worden. “De douchebak kan verhoogd of, zoals het hier het geval is, verzonken geplaatst worden. Het voordeel is dan een uniforme vloer zonder de nadelen van betegeling. De douchebak is zeer onderhoudsvriendelijk door de afwezigheid van voegen, tevens een groot pluspunt voor de hygiëne. De Easystep is beschikbaar in meerdere standaard afmetingen maar kan eveneens op maat gemaakt worden”. Langs de kant die op de gang uitgeeft, is een toilet met twee niet-communicerende deuren. Bezoekers die te gast zijn in de whiskybar lopen niet door de slaapvertrekken, waar de intimiteit bewaard blijft. Een bijzonderheid zijn de ramen in sanitair en badkamers:  kleine perforaties in de gevel zouden de harmonie verstoren, dus is er gekozen voor ramen achter de gevelsteen. Licht en lucht komen binnen via kleine uitsparingen in de steen en vormen lichttekeningen tegen de muren.
 
Bewust gekozen voor wit
Het gehele interieur van het huis is wit op een paar toetsen na: van gietvloer tot trappen en muren. Op die manier benutte de architect maximaal het natuurlijk licht: de bewoners kunnen bij volle maan perfect ’s nachts het huis doorwandelen zonder een licht te moeten aansteken.
“Wij vonden wit sowieso al heel mooi”, vertelt mevrouw nog. “Met deze gietvloer slaan we drie vliegen in één klap: het is onderhoudsvriendelijk, geeft een mooi en ruim gevoel en maximaliseert de lichtinval”.
 
Een huis met een ‘t’ voor
Peter Van Impe is architect-ingenieur en zaakvoerder van AST77. Het bedrijf specialiseert in architectuur op maat, met als eerste uitgangspunt de omgeving waarin een project moet gerealiseerd worden. “Wij geven nooit een exact antwoord op de oorspronkelijke vraag, omdat dit antwoord, net zoals de vraagstelling, altijd met het project mee evolueert”, licht de heer Van Impe toe. “Er zijn zoveel factoren die je project bepalen: de omgeving waar het gebouw komt te staan, de levenswijze en noden van de toekomstige bewoners, de bruikbaarheid en optimale benutting van alle ruimtes, de mogelijkheid om rust te vinden... dat alles zorgt ervoor dat wij van een ‘huis’ een ‘thuis’ kunnen maken”.
 
Missie geslaagd, zo blijkt: “het gebeurt al eens dat mijn man op reis is voor zijn werk, en soms gaan wij mee. Ondanks de prachtige buitenlandse locaties waar wij dan logeren, blijft voor de kinderen Wemmel steeds onze thuis. Hier kunnen wij aarden”.                   
 
Met dank aan :
 
www.ast77.be
www.alu2.be
www.grietensconcept.be
www.hueppe.com