Harmonieus samengaan van praktijk en priv& in deze lichtrijke moderne villa

Category: Editie 94

Dichtbij huis werken is voor velen een extra troef, thuis kunnen werken al helemaal ideaal. Maar thuis over een praktijk beschikken zonder dat die de privésfeer hindert, is niet evident. Toch stapte de bouwheer met die vraag naar de architect. Het resultaat is een meer dan geslaagde combinatie.
De architect in kwestie is Miranda De Boeck. Een keuze waar ze niet lang over hoefden nadenken, zij werd immers door twee onafhankelijke bronnen aangeraden. Bovendien klikte het meteen bij de eerste ontmoeting. De eigenaars deden haar hun hele verhaal met alle bijhorende wensen: de praktijk, voldoende speelruimte voor 3 kinderen, strak modern. En zelf gaven ze aan dat ze de praktijk in de kelder wilden, aangezien de praktijk in hun vorige woning teveel met de privé interfereerde. Dat Miranda al deze facetten naar een goed plan wist te vertalen, mag duidelijk zijn. De maquette die ze de bouwheer cadeau deed, heeft een prominente plaats in de woonkamer gekregen. Miranda De Boeck: ‘Ik vind het fijn wanneer de mensen heel goed weten wat ze willen en ook in mijn verhaal mee willen stappen. Hier is het heel duidelijk dat de praktijk volledig afgesloten moest kunnen worden van de privé. Niemand heeft immers graag dat klanten teveel in de privéwoning moeten komen. De grootste uitdaging bij een praktijk in de kelder, is uiteraard de zoektocht naar (natuurlijk) licht. De klanten mogen niet teveel het gevoel hebben dat ze zich in een kelder bevinden. Dat gevoel hebben we proberen wegnemen en ik ben blij dat we daarin geslaagd zijn.’ De bouwheer vond dit mooi stuk bouwgrond in een rustige straat, die gemakkelijk bereikbaar is van de autosnelweg maar waar je je toch midden de natuur waant. De aanwezigheid daarvan en het zicht op de open velden werd zoveel mogelijk in het ontwerp geïntegreerd. Het feit dat de praktijk zich in de kelderverdieping bevindt, maakt dat je van buitenaf nauwelijks merkt dat die er is. Het lijkt op een gewone maar ruime villa met een strakke, wit gepleisterde voorgevel in combinatie met een strook vrijgelaten baksteen. De voorgevel is naar de voorkant zoveel mogelijk gesloten gehouden voor de privacy. Met uitzondering van het panoramische hoekraam rechtsboven.
De oprit vooraan leidt naar een grote garage in de kelderverdieping. Bij strenge winters kan dit een heikel punt zijn, maar dat werd vermeden door eronder elektrische vloerverwarming te plaatsen zodat die nooit bevroren en glad kan worden. Hoe eerder gesloten de voorgevel mag zijn, zo open is de rest van de woning. De achterzijde is nagenoeg één glaspartij. Verantwoordelijk voor dit huzarenstuk is Alu Van De Putte bvba. Bart Van De Putte: ‘Wij zijn voor dit project gecontacteerd door de architect met wie we wel vaker samenwerken. De aanwezigheid van zoveel glas en het feit dat we hier spreken over grote en zware ramen, maakte van deze werf een uitdaging. Met Alu Van De Putte, die door ons vader is opgericht, zijn wij gespecialiseerd in dergelijke projecten. Wij doen heel veel maatwerk. De fabricatie gebeurt in ons eigen atelier en ook de plaatsing doen we zelf. Er komt vooraf veel denkwerk aan te pas en de plaatsing zonder de hulp van kranen, is onmogelijk. Maar net daarin hebben wij door de jaren heen heel veel ervaring opgebouwd. De architecten die met ons samenwerken weten dit en doen net daarom beroep op ons. Alle ramen in het buitenschrijnwerk en de daklichtkoepels in de badkamers boven zijn door ons geplaatst. De grote glaspartijen achteraan die zuidgericht zijn, zijn om die reden allemaal voorzien van zonwerende beglazing om de temperatuur binnen ietwat onder controle te kunnen houden. Wij werken uitsluitend met aluminium ramen en exclusief met profielen van Sapa. Die laten toe
dergelijke projecten tot een goed einde te brengen. Zeker in combinatie met de gevelbepleistering die hier en daar de profielen verbergt, waardoor de omvang van de ramen nog beter tot hun recht komen. Het gaat hier dus niet om een traditionele plaatsing. Het samengaan met crepi en isolatie vraagt vooraf een aantal extra aandachtspunten naar waterdichting enz. Het overleg met de andere partijen is dan ook belangrijk, maar verliep heel vlot. Het was geen evident, maar wel een mooi project dat onze mogelijkheden ten volle laat zien.’ Met dergelijke glaspartijen zijn gordijnen minder evident, vandaar de keuze voor de zwarte screens van Renson. Die werden zowel gebruikt voor de ramen van de (slaap)kamers aan de achterzijde, als voor de enorme ramen aan de achtergevel. De zwarte screens passen – in combinatie met de witgepleisterde gevel – bovendien beter in het concept van de bouwheer voor strak modern.   
Op het terras is het aangenaam vertoeven. Van daaruit heb je een mooi zicht op de tuin en de achterliggende velden. De overkraging zorgt voor aangename schaduw in de zomer en bescherming tegen regen, zodat je optimaal van je terras gebruik kan maken. Door de grote raampartijen heb je er ook het gevoel een verlengde te krijgen van de woonkamer en keuken. Die vervaging tussen binnen en buiten wordt mede versterkt door de terrastegels die identiek gelijk zijn aan de keramische tegels binnen waardoor je opnieuw een gevoel van ruimte ervaart.
De indeling en circulatie in de woning verloopt ondanks de combinatie met de praktijk heel vlot en logisch. De kelderverdieping is, behalve een grote garage die tot achteraan doorloopt, nagenoeg volledig toegewijd aan de praktijk met daarin drie consultatieruimtes, een secretariaat, een wachtzaal en een speelruimte. Alles werd er in het werk gesteld om zoveel mogelijk natuurlijk licht binnen te krijgen. En dat er ook zo goed mogelijk binnen te houden. Zeker in de ruimtes waar de klanten circuleren. Miranda De Boeck: ‘Gelukkig ging de stad in op mijn vraag om in de bouwvrije strook een lichtkoker te mogen voorzien. Die brengt natuurlijk licht binnen in de bureaus en de wachtzaal. Licht dat van boven komt, blijft bovendien langer aanwezig, een meerwaarde voor deze praktijk.’ Logischerwijze wordt er hier qua kleur met lichte schakeringen gewerkt. Witte wanden en de gang is een gepolierde betonvloer. Het zorgt er allemaal voor dat de klanten niet het gevoel hebben dat ze in een kelder zijn. De gepolierde betonvloer is een realisatie van Durmiline. Guido Steyaert: ‘Zowel in de garage als in de praktijk hebben we polierbeton voorzien. In de praktijk kwam die op de vloerverwarming te liggen. Daar hebben we gewapende massief wit gepigmenteerde beton voorzien op 10 cm dikte. In de garage is er uiteraard geen vloerverwarming nodig en daar is er geopteerd voor een standaard basaltgrijze polierbeton. Op vraag van de klant werd bij uitvoering iets meer structuur in de vloer voorzien dan gebruikelijk. Wij doen maatwerk dus alles is mogelijk en uiteindelijk gaat het erom dat iedereen tevreden is over het resultaat. De samenwerking verliep optimaal, maar dat is steeds het geval met architecte Miranda De Boeck door wie we met de klant in contact zijn gekomen. Hoewel we nu voornamelijk polierbeton in woningen uitvoeren, is het bedrijf destijds door mijn vader opgestart met als specialiteit algemene bedrijfsvloeren. Dat was in 1970. Met de opkomst van polierbeton raakte het overgrote deel van die bedrijfsvloeren voorbijgestreefd en sprong hij mee op de trein van polierbeton. Als jonge gast ging ik vaak mee helpen en zo leer je de basisknepen wel. Mijn aandacht ging echter vrij snel naar de esthetische kant. Ik wou dat de vloer niet enkel constructief  heel sterk was, maar dat die bovendien ook nog eens mooi was om naar te kijken. Op die manier konden we deze vloeren ook gaan toepassen in woningen en daar was ik op dat moment eigenlijk een pionier. Met de ervaring die we in al die jaren hebben opgedaan inzake vlakheid, fijne afwerking, vermijden van scheurvorming, exclusieve pigmentering en ver- of inwerken van motieven, vloermatten, etc, mogen we ons vandaag net daarin ook specialist noemen.’
Vanuit de speelruimte is er ook een directe (licht) link tussen de kelderverdieping en het gelijkvloerse. Vanuit de woonkamer die baadt in licht, heb je namelijk zicht op die speelruimte via een lichtstraat in de vloer. Die trekt niet alleen extra licht aan voor beneden, maar zo kunnen de kinderen vrij spelen en behouden de ouders voldoende overzicht zonder teveel geluidshinder. Wanneer je de privéwoning via de voordeur binnenkomt, valt de donkere glazen deur op in de gang. Die bevindt zich net voorbij de trap en heeft als bedoeling om de woonkamer niet helemaal af te sluiten, maar ook om niet meteen alles prijs te geven. Vandaar de keuze voor donker glas. Even zou je kunnen denken dat het om een stalen deur gaat, maar het is wel degelijk glas. Hetzelfde geldt trouwens voor de glazen schuifdeur tussen de keuken en de televisiehoek van de kinderen. Wanneer die gesloten wordt, kan je wel nog doorkijken naar de tuin, maar ondervind je minder last van het lawaai dat uit de
televisiehoek kan komen. Met drie kinderen geen overbodige luxe. Anyway Doors is de auteur van beide glazen deuren. Koen Dries: ‘De pivoterende inkomdeur is onze Room Divider, een eigen concept waarmee we al drie internationale awards in de wacht sleepten. De deur creëert een afsluiting, wat bij vele andere pivoterende deuren niet het geval is. Zeker niet als de deur in beide richtingen kan opendraaien. Bijkomend voordeel is dat deze deuren geluidloos en handenvrij kunnen openen en sluiten dankzij een techniek waarbij een mannelijk en vrouwelijk element in elkaar klikken. De deur sluit bovendien nog eens perfect af naar tocht en akoestiek en kan makkelijk nadien worden geplaatst. Een deur die door de ruime keuze glassoorten in elk interieur kan ingepast worden. De schuifdeur is een slide way op maat. Onze specialiteit is dat wij groottes aankunnen tot 5,5 vierkante meter per paneel. Voor onze schuifdeuren hebben we recent een volledig nieuwe rail ontwikkeld met softclose remtechnologie. Alles gebeurt bij ons in eigen huis. Van het ontwikkelen van scharnieren, profielen en grepen tot zelfs de sloten toe. Mijn vader startte het familiebedrijf op in 1995 en intussen is het uitgegroeid tot een mooie KMO met om en nabij de 30 mensen. Productontwikkeling is voor ons heel belangrijk. Onze organisatie beschikt intussen over 7 internationale octrooien, vooral voor onze eigenzinnige modulaire sluit en scharniertechniek. Wij werken uitsluitend met de eindklant samen die ons vaak ontdekt op Social Media. We hebben dan ook een actieve Facebookpagina met meer dan 40000 likes. Een moderne vorm van marketing, maar wel eentje die aanslaat en een ideale barometer om te zien welke producten aanslaan.’ 
Eens door de eerste glazen deur, kom je in de woonkamer die rechts doorloopt in de keuken met daarachter de televisiehoek. Er wordt in de woning op een subtiele manier gespeeld met de termen open en gesloten. Dit komt ook in de woonkamer tot uiting waar de wand met ingebouwde haard en televisie de ruimte enerzijds wel opsplitst in twee delen maar anderzijds weer niet omdat die wand door de openingen – waar die mogelijk waren – heel licht overkomt. De doorkijkhaard is van M-design. ‘Deze design gashaarden worden vaak gebruikt om een ruimte te verdelen waarbij je toch van alle zijden van het vuur kan genieten, vandaar de naam ‘roomdivider’. Een heel dankbaar en gebruiksvriendelijk toestel dat een warme gloed uitstraalt waar je nog meer van kan genieten door het driezijdige glas dat zo goed als onzichtbaar is. Hier is gewerkt met witte keien, maar dat kan gepersonaliseerd worden op maat van het interieur. Er zit bovendien heel wat technisch vernuft in dit toestel. Zo kan de afstandsbediening als thermostaat worden gebruikt of kan je een gateway bijbestellen waardoor je de haard dan via je smartphone of tablet kan bedienen. M-design staat voor design, zuinig verbruik, gebruiksvriendelijkheid en ecologie en daar is deze haard een mooi voorbeeld van.’
Die openingen in de wand zorgen voor mooie doorzichten en bieden een unieke plaats aan de maquette van de woning die ze van de architect cadeau kregen. Miranda De Boeck: ‘Als het gaat om een groot project, maak ik vaak een maquette. Daarmee kan je volgens mij beter een beeld geven van hoe het zal zijn dan met computerbeelden. Er is ook nauwelijks nog iets aan gewijzigd en daarom vond ik dit een gepast cadeau. Ik kijk terug op een aangenaam project dat bovendien heel vlot verliep, zowel met de bouwheer als met alle losse aannemers. Ik had de indruk dat iedereen hier graag aan meegewerkt heeft. Anders kan je het niet, van graafwerken voor de hele kelderverdieping tot oplevering, in zestien maanden realiseren.’ Opvallend in de woonkamer zijn zeker de stoelen en tafel van Joli die ietwat schuin in de ruimte werd geplaatst. Die laatste sluit heel goed aan bij de vloer dankzij het bijna identieke keramieken blad. Vanuit de keuken bewaar je een goed overzicht over de woonkamer enerzijds en de televisiehoek anderzijds. Je hebt er ook een mooi zicht over het terras en veel natuurlijk licht die binnenkomt. Alles wat je dus wenst. Net als een verborgen deur die leidt naar de berging met daarin de handige koelcel van Optima Cool. Geen betere manier om voedsel te bewaren en op de juiste temperatuur te houden. Koen Demeyer, Optima Cool: ‘De klant heeft gekozen voor een standaard module die op zich staat en dus niet ingewerkt is. Maar ook dat hoort bij de mogelijkheden, net als tal van afwerkingen zoals hout, zink of glas. Je kan volledig op maat werken.’ De keuken is strak, wit en heel functioneel, inclusief de kwaliteitsvolle inbouwtoestellen van Miele.
Met drie kinderen wil je een gebruiksvriendelijk keukenblad dat krasbestendig is en makkelijk te reinigen. De keuze viel daarom
op Dekton. Dirk Boesmans, Cosentino: ‘Dekton is de hardste onder de steensoorten en is daarom dankbaar om te verwerken in een keuken. Naast de krasbestendigheid is het materiaal ook vlek en zuurvrij, maar misschien de grootste troef van Dekton ten opzichte van andere materialen, is het feit dat het hittebestendig is. Je hoeft je dus geen zorgen te maken wanneer je een pot van het vuur haalt of een ovenschotel op je blad neerzet en je geen onderleggers hebt gebruikt.’
De woning speelt, dankzij de aanwezigheid van de lift die door het zwarte uiterlijk opgaat in de omgeving, alvast in op levenslang wonen. Uiteraard kan je ook de trap naar boven nemen. Twee lichtstroken die zich onder de trapleuningen bevinden,
zorgen voor begeleiding. Boven is de circulatie eenvoudig en de inrichting strak en sober. Parket zorgt er voor een warme toets. Via een vide heb je zicht op de living beneden en wordt er opnieuw openheid gecreëerd. De kamers zijn heel functioneel, met een gemeenschappelijke badkamer voor de jongens die tussen hun kamers in ligt en via een dakkoepel extra licht aantrekt. Hetzelfde geldt voor de dochter die over haar eigen badkamer mag beschikken. Ook boven heb je de wit-zwart combinatie met witte wanden in de kamers afgewisseld met zwarte Mortex badkamers. De kamer voor de dochter en de gastenkamer met het indrukwekkende panoramische hoekraam bevinden zich aan de straatzijde van de woning. De kamers van de jongens en de master bedroom van de ouders kijken dan weer uit op de tuin. Ook van hieruit heb je overal mooie en verschillende doorzichten. De openheid die in deze woning waar mogelijk werd gecreëerd, werkt deze zaken zeker in de hand. Van overal heb je verrassende zichtassen die je telkens opnieuw ontdekt. Eens je in de privé bent, vergeet je haast dat er nog een praktijk aanwezig is in de woning. Dat harmonieus samengaan van beide entiteiten, het spel met natuurlijk licht en met het open en gesloten karakter en het gevoel van ruimte, zorgen absoluut voor een meerwaarde in deze strakke en functionele villa.
 
Met dank aan :
 
www.mirandadeboeck.be
www.aluvandeputte.be
www.durmiline.be
www.anyway.be
www.joli.be
www.m-design.be
www.dekton.com
www.optimacool.be
 
 
fotografie: www.hendrikbiegs.be